در دوران سلطنت ناصر الدين شاه در سال 1255 هجري شمسي وزارت "فوائد عامه" در ايران تاسيس شد و امور مربوط به احداث راه ، پل و راهداري به اين وزارت خانه محول گرديد.
راه يکي از عناصر اصلي شهر در دوران گذشته بود . اين عنصر به حدي در حيات اجتماعي و اقتصادي شهر موثر بود که حتي محل وقوع بسياري از حوادث در ادبيات کهن ايراني است . از آنجائيکه در اين دوران شکل شهرها تابعي از نحوه زندگي اجتماعي و اقتصادي ساکنين بود و از طرفي ديگر در شکل گيري آن جنبه هاي دفاعي نيز ملحوظ مي گرديد . عموما غير از محورهاي اصلي شهر که از دروازه ها شروع مي شد مابقي گذرها تابع شرايطي مانند مسائل اقليمي و امنيتي بودند . همين شرايط موجب شکل گيري شبکه به شکلي غير منظم بود . معابر عموما باريک و فقط قابل استفاده عابر پياده بودند و فقط در معابر اصلي و يا محورهايي که به ميادين مرکزي محله متصل مي شد ، عرض بيشتر شده و عبور اسب و يا گاري ميسر بود . به مرور خيابانهاي عريض در حوالي محلات اعيان نشين و کنار باغهاي بزرگ احداث مي شد که در آنها کالسکه رفت و آمد مي کرد .
احداث محلات جديد با استفاده از شيوه هاي معماري نو و تخريب محلات قديمي ، احداث معابر بزرگتر و عريض تر و همچنين رسوخ وسيله نقليه موتوري در بين جامعه موجب بروز دگرگوني عميقي در شکل ظاهري شهر شد .
ورود اتومبيل در جامعه ايراني موجب شد نياز به شبکه اي مناسب جهت تردد اين وسيله نقليه احساس شود . در ابتدا چون تعداد اين وسيله نقليه بسيار کم بود عملا مشکلات چنداني احساس نمي شد . علي الخصوص ابعاد شهرها چنان نبود که نتوان بخشي از آن را پياده طي نمود . ولي افزايش تعداد وسيله نقليه و رشد شهرها موجب بروز فشار روي سيستم شبکه معابر گشت و مي بايست بستر مناسب جهت تردد فراهم مي شد . لذا احداث خيابانهاي مناسب و تعريض برخي از محورهاي موجود در دستور کار قرار گرفت . از سوي ديگر توسعه سريع شهر موجب مي شد که نواحي جديدالاحداث با فرض استفاده از اتومبيل ساخته شود .
ماحصل اين حالت بروز دوگانگي در سيستم شبکه معابر بود . بخشهاي قديمي عمدتا بوسيله يک يا دو محور جديد به چند پاره تقسيم شدند و شبکه معابر آنها که با مقياس انساني طرح شده بودند با شبکه جديد همخواني نداشت . در واقع از ديدگاه سلسله مراتبي بدينگونه بود که يک کوچه محلي ناگهان به يک خيابان عريض شرياني متصل مي شد . از اين گروه شهرها : شيراز، همدان ، يزد و ... مثالهاي بارز اين ناهمگوني شبکه جديد و قديم با يکديگر مي باشند . شبکه در واقع بيشتر نقش ايجاد حرکت و عبور و مرور را دارد و نقش اجتماعي آن کمتر مطرح است .
در سال 1303 اولين مقررات عبور و مرور تحت عنوان "نظام نامه" درشکههاي عمومي به تصويب رسيد که درشکهها را ملزم به پلاک گذاري و هدايت کنندگان آن را مشمول مقررات درشکهراني مي کرد.
در سال 1301 اولين گواهينامه رانندگي در ايران صادر شد. در آن زمان فقط 20 نوع علائم رانندگي وجود داشت. هفت سال بعد اولين آموزشگاه رسمي آموزش رانندگي توسط پنج تن از پيشکسوتان اتومبيل چيگري و مکانيک چيگري تأسيس و راه اندازي شد.بين سالهاي 1305 الي 1308 با افزايش ورود خودرو صدور گواهينامه رانندگي نيز آغاز گرديد. طبقه بندي گواهينامههاي اوليه رانندگي در ايران عبارت بود از: تصديق درشکهچي ، تصديق گاريچي و تصديق اتومبيل چيگري.
در سال 1318 آئين نامه راهنمايي و رانندگي از تصويب دادگستري گذشت. در اين سال براي اولين بار شهرباني اقدام به تهيه گواهينامههاي رانندگي به صورت دفترچه هفت صفحهاي و در قطع 11×8 نمود.در سال 1340 براساس قانون بودجه 1333 گواهينامههاي دفترچهاي تبديل به يکبرگ گرديد. اين گواهينامه در قطع 11×6 سانتيمتر و مدت اعتبار آن 4 سال بود. در سال 1355 مدت اعتبار گواهينامههاي رانندگي به ده سال افزايش يافت.
مهمترين مقررات حمل و نقل شهري در سال 1968 ميلادي (1346ش) به قانون فدرال که دربرگيرنده نواحي برون شهري بود اضافه گرديد و برنامه دوساله اي براي سالهاي 1970-1971 ميلادي به منظور افزايش ظرفيت ، ايمني ، جهت دهي و کاناليزه کردن تقاطعها ، روگذرهاي عابر پياده ، خط ويژه اتوبوس و حذف نقاط حادثه خيز را در بر مي گرفت .
در سال 1347 برنامههاي آموزش ترافيک توسط اداره پليس تهران تهيه و به مرحله اجرا گذاشته شد. نمونهاي از اين برنامههاي آموزشي تحت عنوان" آشنايي رانندگان با مقررات راهنمايي و رانندگي" براي رانندگان دستگاههاي دولتي توسط اداره پليس تهران ارائه شده بود. شرايط دريافت انواع گواهينامه رانندگي در ماده 22 آئين نامه راهنمايي و رانندگي مصوب سال 1347 مشخص شده است. بزرگترين خلا در اين ماده عدم توجه به امر آموزش متقاضيان است. عليرغم وجود آموزشگاههاي رانندگي در سطح کشور،بعلت قانونمند نبودن امر آموزش و اختياري بودن آن، آموزش توسط بستگان و يا آموزشگاههاي تعليم رانندگي و اغلب بدون رعايت استانداردهاي موجود آموزشي انجام ميشد .
هر چند در ايران چندين نوع گواهينامه شامل گواهينامه رانندگي پايه يک و دو، موتورسيکلت، ويژه و تراکتور چرخ لاستيکي وجود دارد ولي متأسفانه بدليل عدم توجه به امر آموزش قبل و بعد از دريافت گواهينامه سطح فرهنگ رانندگي و توجه به قوانين، علائم و مقررات و حقوق سايرين در نزد اغلب رانندگان ايراني بسيار پايين است.
قاعدتا زماني ميتوانيم بگوئيم جامعه به حد کمال رسيده است که آموزش بگونه صحيح در جامعه انتقال يافته باشد و اين نيز نميتواند محقق شود مگر با يک برنامهريزي فراگير و مستمر به منظور تدوين و آموزش اصول صحيح رانندگي براي سنين مختلف با روشهاي متنوع و مورد قبول.
فرستنده : سيد مصطفي حسيني
منبع : ترافیک . آی آر
نظرات شما عزیزان:
بازار مشهد
ساعت13:28---12 فروردين 1392
سجاد
ساعت9:29---19 فروردين 1391
اطلاع رسانی در این زمینه خیلی زیاده مردمن که بهش توجه نمیکنن. ولی بازم دستت درد نکنه
پاسخ:مرسی و ممنون از دید گاهتون. نظر شما قابل احترامه و اینکه که اطلاع رسانی زیاد و خوبه در این مورد ولی فکر نمیکنم کافی باشه و موثر به نظر من باید متعددا تکرار بشه چون مردم یه خرده فراموشکارن یا شاید هم مردم ما فکر میکنن که حادثه واسه دیگرونه.
بازم مرسی آقای سجاد
هدی
ساعت19:00---15 فروردين 1391
به به..........
.
.
.
به به..........
.
.
.
.
.
و دیگر هیچ.......................!!! پاسخ:مرسی هدا جان ! خوشحالم کردی.
کیوان ltd
ساعت22:18---14 فروردين 1391
اول سلام ( سلامت تو نظری که به من دادی یادت رفته بود)
دوم ما کی باشیم که در مورد وبلاگ شما نظر بدیم . ما اگه نظر داشتیم برا وب خودمون استفاده می کردیم
سوم شما که خودت خانوووومی و خانومی ازت میباره نظر مارو می خوای چیکار
چهارم حالا که اسرار داری و نظر های بقیه هم مثبته . نظر ما هم نظر جمعه. پاسخ: سلام و ممنون از نظرتون
s2255
ساعت12:41---14 فروردين 1391
سلام
خیلی خوبه که بفکر مردم هستین. وبتون هم خیلی برام جالب بود کلیپ بامزه و آلبوم جدیدی داشتین در کل خیلی ایده های جدید و نوینی رو اینجا دیدم.
موفق باشین پاسخ:نظر لطفتونه این حداقل کاری بود که میتونستم انجام بدم از نظر و حضورتون هم تو این وبلاگ نهایت تشکر رو دارم .
mehran
ساعت12:23---13 فروردين 1391
سلام دوست عزیز ممنون که به وبلاگ من سر زدی و نظر دادی.
در مورد مواردی که گفتید هیچ نیازی به کلیک راست نیست چون همشو امتحان کردم بجز لیکستان که هنوز نتونستم کار باهاشو یاد بگیرم.اگر اشتباه می کنم ممنون میشم بهم توضیح بدید.
بازم بابت نظری که دادید از شما ممنونم
شدم از هر چی عشق بیزار
ساعت16:04---12 فروردين 1391
سلام
وبلاگ آموزنده ای دارین . بله تو کشور ما خیلی ها فرهنگ ترافیک رو جدی میگیرن و خیلی ها هم نه و احتمالا چوبشو میخورن.ممنون
حتما در مورد قالب وبلاگم بررسی میکنم تا ببینم چه اتفاقی براش افتاده.مرسی. پاسخ:حرف شما صحیح است شاید باید این فرهنگ تو کشور ما جدی گرفته بشه و مردم عزیزمون مواظب سلامت خودشون و هموطنانشون باشن.ممنونم
mohammad
ساعت14:53---12 فروردين 1391
سلام
وبتونو تو اسامی لوکس بلاگ دیدم واسم جذاب بود که بیام و ببینم.
و خیلی هم خوشم اومد،خیلی خوب و قشنگه . تبریک میگم بهتون.
عااااااااااااااااااااااااااا � �اااااااااااااااااااااااااااا
|